کد مطلب:47575
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:10
منظور از ايمان به غيب (بقره، 2و3) چيست؟ و غيب در اين آيات به چه معنايي است؟
خداوند متعال ميفرمايد: ذَ َلِكَ الْـكِتَـَبُ لاَرَيْبَ فِيهِ هُدًي لِّلْمُتَّقِينَ # الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَـَهُمْ يُنفِقُونَ; (بقره، 2و3) اين است كتابي كه در ]حقانيت[ آن هيچ ترديدي نيست; ]و[ مايه هدايت تقواپيشگان است; آنان كه به غيب ايمان ميآورند و نماز را بر پا ميدارند و از آنچه به ايشان روزي دادهايم انفاق ميكنند.
كلمة غيب بر خلاف شهود، عبارت است از چيزي كه با حواس انسان درك نشود و پوشيده و پنهان باشد. مفهوم غيب، وسيع و گسترده و داراي مصاديقي است; از جمله: 1. خداوند متعال و آيات با عظمت او كه از حواس ظاهري انسان غايبند 2. وحي; چنانكه خداوند متعال در آيه 4 از سورة بقره به آن اشاره فرموده است; 3. رستاخيز; 4. فرشتگان;
و...(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 1، ص 49، مؤسسه اعلمي بيروت / تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 70، دارالكتب الاسلامية.)
قرآن كريم نسبت به اين كه بندگان خدا توجه خود را منحصر به محسوسات و ماديات نكنند، همواره تأكيد دارد و آنها را تحريض و تشويق مينمايد تا از عقل سليم كمك بگيرند.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 1، ص 49، مؤسسه اعلمي، بيروت.)
افزون بر اين، توجه به اين نكته ضروري است كه غيب در اين جا داراي مفهوم وسيعي بوده، آيه نيز مطلق است و هيچ گونه قيدي در آن وجود ندارد كه آن را به معناي خاصي محدود كند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 72، دارالكتب الاسلامية.)
در برخي روايات نيز آمده است كه يكي از مصاديق خاص غيب در آية مذكور، حضرت امام عصر، مهدي موعودغ هستند.(ر.ك: نورالثقلين، الجمعةالعروسي الحويزي، ج 1، ص 31، نشر اسماعيليان.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.